Skip links

Dotknięcie nocy

Info
01

informacje

film fabularny, 88 min. | realizacja: od maja 1961 | premiera: 11 stycznia 1962
reżyseria: Stanisław Bareja, Aleksander Ścibor-Rylski (II reżyser) | scenariusz: Aleksander Ścibor-Rylski | zdjęcia: Jan Janczewski | muzyka: Adam Walaciński | produkcja: ZF Rytm

OBSADA
02

obsada

Jerzy Kozakiewicz -fotograf Roman Jacenko, sprawca napadu na konwój | Elżbieta Kępińska – Agnieszka | Hanna Zembrzuska – Beata, pracownica banku, dziewczyna Jacenki |
Wiesław Gołas – kapitan Prokosz | Wanda Łuczycka | Kazimierz Dejunowicz | Stefan Śródka

opis
03

opis

Kanwą scenariusza debiutu kinowego Stanisława Barei były wypadki autentyczne. W drugiej połowie lat pięćdziesiątych na szosie pod Pleszewem na jadący z banku samochód napadli nieznani sprawcy. Nie tylko ograbili konwój, ale zabili jeszcze cztery osoby – dwie kasjerki, strażnika i kierowcę. W utworze Barei jest podobnie. Reżyser opowiada całą historię z punktu widzenia przestępcy. Widz zatem od początku wie, kto jest czarnym charakterem.

Roman Jacenko pracuje jako fotograf w małym, prowincjonalnym miasteczku. Ma dość mieszkania na obskurnym poddaszu i zamierza szybko – co musi być niezgodne z prawem – poprawić swój los. Zakochana w Jacence kasjerka bankowa Beata (Hanna Zembrzuska) informuje go o terminie i wysokości kolejnej wypłaty. W dniu, kiedy konwój z pieniędzmi jedzie do banku fotograf, udając rannego (zabandażowana głowa), zatrzymuje go. Jacenko strzela. Padają zabici. Ciężko ranna zostaje także zakochana w nim kasjerka Beata, która przez przypadek znajdowała się w samochodzie. Jacenko ukrywa łup w ruinach domu i na wysypisku śmieci. Do akcji wkracza bowiem przebiegły kapitan Prokosz (Wiesław Gołas) z miejscowego komisariatu milicji. Jacenko stara się skierować podejrzenie na konwojenta.

WIĘCEJ w naszym podcaście FILMOWY PŁOCK. Posłuchaj!

lokalizacje
04

lokalizacje

Wzgórze Tumskie (Skarpa) na wysokości Mariawitów, Stary Rynek, Mostówka, Wisła na wysokości Płockiego Towarzystwa Wioślarskiego (widać most im. Legionów Piłsudskiego), okolice Sobótki.

płockie kadry
05

płockie kadry

03’30 – Dźwięk klaksonu. Jacenko wygląda przez okno mansardy, które wychodzi na plac przed płockim ratuszem. Monsarda mieści się w kamienicy o nr 9. Widać spacerujących ludzi. Podjeżdża Czarna wołga ŁAZ 21, z którego wysiada dwóch mężczyzn i kobieta. Jeden – kierowca zagląda pod maskę auta. Drugi – w mundurze i z pistoletem w kaburę idzie za kobietą. Wchodzą przez drzwi główne płockiego magistratu. W filmie to siedziba banku. Potem widać wnętrze mansardy z dużym oknem za którym widać ratuszową wieżę.

05’16” – Jacenko wychodzi z kamienicy o nr 9. Ruch kamery od drzwi kamienicy ku oknom poddasza. W jednym z nich widać Agnieszkę. Następnie kamera zza pleców Agnieszki fotografuje plac i część ratuszowego budynku

07’51’’ – przy samochodzie na placu przed ratuszem. Widzimy również kamienice o nr 7 i 9

08’58” – podwórko kamienic 7 i 9 z oficynami i stajenkami. Z jednej z nich Jacenko wyciąga rower i wyjeżdża bramą w ulicę Bielską.

09’23” – rajd Jacenki na rowerze. Mija, będący jeszcze w budowie, budynek Domu Turysty PTTK

10’30’’ – widok ze skarpy na Sobótkę, a potem na całe wzgórze od strony Wisły

24’42’’ – Beata idzie wzdłuż budynku ratusza. W ręku ma parasolkę. Zatrzymuje się przed wejście z szyldami „Wydział finansowy P.R.N.”, „Bank inwestycyjny”, „Narodowy Bak Polski, oddz. w Łęcznie”. Beata, zanim wejdzie, spogląda w okno mansardy kamienicy nr 9.

ciekawostki
06

ciekawostki

To drugi chronologicznie, po komedii „Mąż swojej żony”, film w dorobku Stanisława Barei – otoczonego dziś kultem autora „Misia” i „Bruneta wieczorową porą”, mistrza satyry i wytrwałego tropiciela PRL-owskich absurdów. Był to jednocześnie pierwszy ekranowy „kryminał” w peerelu, jedyny, nie licząc serialu „Kapitan Sowa na tropie”, w jego dorobku.

Początkowo rolę Jacenki miał zagrać – rozsławiony rolą Bazylego w „Niewinnych czarodziejach” – Tadeusz Łomnicki. Jednak ze względu na wcześniejsze zobowiązania, odmówił. Dla Kozakiewicza był to los wygrany na loterii, pierwsza pierwszoplanowa rola. Wcześniej obsadzany był jedynie w rolach epizodycznych w „Końcu nocy” i w „Krzyżakach”. Według krytyków stanowił najsłabsze ogniwo produkcji. „Obsadzenie Jerzego Kozakiewicza w roli bandyty Jacenki uważam za grzech pierworodny filmu” – pisał w „Przeglądzie Kulturalnym” (nr 3/1962) Jerzy Płażewski. Wysoko oceniono za to Elżbietę Kępińską i Wiesława Gołasa, dla którego rola kapitana Prokosza była wprawką do tytułowej roli w pierwszym serialu kryminalnym „Kapitan Sowa na tropie” (1965), również w reż. Stanisława Barei.

🍪 Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
zobacz
przesuń