Skip links

Blizna

Info
01

informacje

film fabularny, 102 min. | zdjęcia: 1976 | premiera: 6 grudnia 1976
reżyseria: Krzysztof Kieślowski, Krzysztof Wierzbicki (współpraca reżyserska) | scenariusz: Krzysztof Kieślowski na podstawie reportażu Romualda Karasia pt. „Puławy, rozdział II” | dialogi: Romuald Karaś, Krzysztof Kieślowski |zdjęcia: Sławomir Idziak | muzyka: Stanisław Radwan | produkcja: ZF Tor | film po rekonstrukcji cyfrowej

OBSADA
02

obsada

Franciszek Pieczka – Stefan Bednarz, dyrektor kombinatu w Olecku | Mariusz Dmochowski – Bolesław, przewodniczący Rady Narodowej w Olecku |Jerzy Stuhr – asystent dyrektora Bednarza | Jan Skotnicki – Stanisław Lech, kierownik transportu w kombinacie | Stanisław Igar – minister | Stanisław Michalski – pracownik ministerstwa, kolega Bednarza | Michał Tarkowski – Michał Gałecki, redaktor z telewizji | Andrzej Skupień – pracownik Prezydium Rady Narodowej w Olecku | Halina Winiarska – żona Bednarza; rola dubbingowana przez Barbarę Horawiankę | Agnieszka Holland – Hania, sekretarka Bednarza

opis
03

opis

Debiut kinowy Krzysztofa Kieślowskiego przedstawia dość dramatyczne zmiany w życiu niewielkiego miasta, gdzie buduje się kombinat chemiczny. I choć to miasto w filmie nazywa się Olecko, to jest to, tak naprawdę, Płock, a kombinat „grają” Mazowieckie Zakłady Rafineryjne i Petrochemiczne.

Główną rolę brawurowo poprowadził Franciszek Pieczka. Ważną, ale drugoplanową rolę zagrał w „Bliźnie” Jerzy Stuhr, wówczas jeszcze u progu swojej kariery. Kieślowski dał mu twarz naturszczyka i uczynił nową, niezwykle popularną postacią polskiego kina. Z myślą o nim pisał potem scenariusze kolejnych filmów: „Spokoju” i „Amatora”.

To jeden z tych filmów Krzysztofa Kieślowskiego, w którym możemy zobaczyć jego niezwykłe zamiłowanie do form dokumentalnych. Mamy tu idealne połączenie wrażliwości Sławomira Idziaka (późniejszego autora zdjęć m.in. do „Helikoptera w ogniu” czy „Króla Artura”) oraz genialnej kreacji aktorskiej Franciszka Pieczki. Efektem jest film o mocnym przesłaniu, ale jednocześnie pełen subtelności.

Niefortunne zlokalizowanie budowy zakładu przemysłowego stanowi pretekst do ukazania relacji między osobami podejmującymi decyzje, a tymi, którzy je realizują i ponoszą ich konsekwencje. Dyrektor Bednarz (Franciszek Pieczka) kieruje budową wielkiego kombinatu, który na skutek odgórnej decyzji został zlokalizowany na terenie prastarej puszczy. Skutki tego postanowienia szybko okazują się fatalne, cofnąć ich już jednak nie można.

lokalizacje
04

lokalizacje

Park na Tumach, stare spichlerze i Stary Rynek, płockie podwórka, m.in. Tumska 9a, nowe osiedla i kombinat MZRiP.

płockie kadry
05

płockie kadry

00:02:29:16 – brama w ogrodzeniu szkoły podstawowej nr 6, wejście od al. Jachowicza

00:07:52:22 – przewodniczący Rady Narodowej otwiera okno i pokazuje tłum stojący przed ratuszem, jako argument za budową kombinatu w filmowym Olecku, czyli Płocku.

00:20:54:16 – czarna wołga wjeżdża na Stary Rynek od ul. Piekarskiej, w tle gęste korony drzew okalające kościół farny, zatrzymuje się przed wejściem do ratusza. Wysiada z niej, nowo powołany dyrektor budowy kombinatu

00:20:54:16 – spacer Bednarza po parku na Tumach

00:55:26:04 – cmentarz przy al. Kobylińskiego

00:24:15:00 – c.d. spaceru Bednarza: Piekarska, widok na nieistniejący obecnie spichlerz,

(00:24:25:11) ul. Bielska, płockie podwórka, ul. Kazimierza Wielkiego,

(00:25:02:06) podwórko na Tumskiej 9a

01:05:33:21 – otworzenie drzwi ratusza rozpoczyna scenę pochodu pierwszomajowego, w której przelatują zdjęcia ze Starego Rynku i placu Obrońców Warszawy, gdzie pod pomnikiem Broniewskiego była ustawiona tzw. Trybuna honorowa z dygnitarzami partyjnymi

ciekawostki
06

ciekawostki

Niemal połowę obsady stanowią aktorzy nowo otwartego Teatru Płockiego – Jadwiga Bryniarska, Małgorzata Leśniewska, Konrad Morawski, Jerzy Prażmowski, Andrzej Skupień oraz dyrektor teatru – Jan Skotnicki.

Jak pisał Mariusz Sepioło, Kieślowski tworzył „Bliznę” w bólach. „Najpierw kilka razy poprawia scenariusz, potem boryka się z niechęcią decydentów z Naczelnego Zarządu Kinematografii. Przekonuje się, że film powstaje przede wszystkim na planie. Tłumaczy się zespołowi filmowemu TOR na piśmie: „Realizowaliśmy zdjęcia w miejscach naturalnych, gdzie często prawdziwe zdarzenia, mikrosytuacje, autentyczne ludzkie wyglądy czy zachowania miały na nas wpływ (…). Wielu bohaterów – nie aktorów – przyszło do nas nie tylko z własnymi twarzami. Ale i z własnymi poglądami (…)”.

nagrody
07

nagrody

Nagroda za rolę męską dla Franciszka Pieczki i Nagroda Specjalna Jury na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku (1976) | Złote Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1976) za „twórczą kontynuację dobrych tradycji polskiej reżyserii filmowej”

🍪 Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
zobacz
przesuń